יש רגעים שבהם מורה יוצא משיעור עם תחושת תסכול. התלמידים שקועים בטלפונים, מביטים בשעון ומחכים שהזמן יסתיים. השיעור שתוכנן בקפידה פשוט לא זורם, והאנרגיה בכיתה כבדה. אותו שיעור בדיוק, מול קבוצה אחרת, יכול להיות חוויה מרוממת ומלאת חיבור. כאן עולה השאלה: האם הבעיה בי כמורה, או שמא מדובר באנרגיה של הכיתה שצריכה להשתנות?
התשובה עמוקה יותר, היא גם וגם. לא כל שיעור מתנהל לפי התכנית, ולא כל כיתה מגיבה באותה צורה. אבל בתוך הרגעים האלה טמונה הזדמנות: לעצור, לנשום, ולהיזכר שלא כל שיעור מגדיר אותנו כמורים. מה שכן מגדיר אותנו, הוא היכולת להתמודד עם מצבים כאלה, לשנות זרימה, ולהחזיר את החיבור לתלמידים.
לא כל שיעור "עף" כמו שתכננו, לפעמים התלמידים בטלפון, מביטים בשעון ומחכים לסוף. מה אפשר לעשות כמורים ברגעים כאלה, ואיך משנים את האנרגיה בכיתה?
כשכיתה אחת עפה על השיעור והשנייה שקעה
חזרתי משיעור מתוסכלת. השקעת זמן, תכננתי פעילויות, דמיינתי את הזרימה, ובפועל, חלק מהתלמידים שקועים בלדבר, אחרים בוהים בשעון ורק ממתינים שייגמר. מה שמכאיב במיוחד הוא שבכיתה אחרת, את אותו שיעור בדיוק, "עפנו". האנרגיה הייתה מחשמלת. אז מה קרה? האם זו אני? או אולי משהו אחר האנרגיה המשותפת בכיתה?
זה לא תמיד המורה – זו הדינמיקה של הכיתה
כיתה היא מערכת חיה, משתנה מרגע לרגע. היא מושפעת מהשעה ביום, מהמצב הרגשי של התלמידים, מאירועים אישיים ואפילו ממזג האוויר. לכן שיעור מוצלח במקום אחד יכול להרגיש "תקוע" במקום אחר. חשוב להבין: חוסר חיבור לא מעיד על כישלון אישי, אלא על מציאות מורכבת ודינמית.
מה עושים כשהשיעור לא זורם?
1. לא להילחם – לשנות את הזרימה
כשמרגישים שהכיתה לא איתך, אין טעם להתעקש. עצירה ושינוי כיוון יכולים לפתוח מחדש את החיבור:
- שאלת "שבירת שגרה" לא צפויה.
- משחקון קצר או סקר בזק.
- מעבר לשיחה אישית־פתוחה במקום המשך פרונטלי.
2. תמיד להחזיק "תכנית ב’"
החזיקי בכיס כלי קטן למצבים כאלה: סרטון קצר, דיון זוגות של 3 דקות, חידון מהיר. זה יוצר רענון בלי לאבד שליטה.
3. שימוש בהומור
חיוך, הערה קלילה או בדיחה קטנה על "השעון שכולם מחכים לו", לפעמים זה כל מה שצריך כדי להחזיר את הפוקוס.
איך מתמודדים עם קבוצה קטנה שמפריעה?
בכל כיתה יש תלמידים שעלולים "לקלקל את האווירה". חשוב לא לתת להם להכתיב את כל השיעור.
- הפרד כוחות: המשיכי עם הרוב המחובר אלייך.
- שיחה אישית: במקום הערות פומביות, דברי איתם לבד – זה מוריד התנגדות.
- מתן אחריות: תפקיד קטן (לוח, חלוקת דפים, הנחיית פעילות) עשוי לשנות את המיקוד שלהם.
- מסר עקבי: שילוב בין גבולות ברורים לאמפתיה.
חמלה עצמית – מפתח ללב המורה
לא כל שיעור יצליח, וזה בסדר. התסכול מוכר לכל מורה. דווקא השיעורים שלא הלכו כמתוכנן הם אלה שמלמדים אותנו גמישות, יצירתיות ויכולת נוכחות אמיתית מול תלמידים.
טיפים פרקטיים להתמודדות עם שיעור לא זורם
- ✦ שאלת פתיחה אישית – גורמת לכל תלמיד להשתתף, אפילו במילה אחת.
- ✦ זמן תנועה קצר – 2 דקות מעבר, עמידה או משחקון.
- ✦ מאגר פעילויות בזק – טריוויה, סרטון, או דיון בזוגות. למאגר כלים דיגיטליים.
- ✦ התאמה לאנרגיה – אם הכיתה עייפה, עדיף לקצר ולסיים בחיוביות.
- ✦ קשר עין רציף – מחזק נוכחות ומסמן לתלמידים שאת רואה אותם.
- ✦ סיום חיובי – גם אם השיעור לא זרם, מסר אופטימי קטן בסוף משאיר תחושה אחרת.
עשה ואל תעשה בכיתה – מדריך מורים רגעי
סיטואציה בכיתה | עשה ✅ | אל תעשה ❌ |
---|---|---|
הכיתה לא קשובה | עצור, שאל שאלה מפתיעה או שלב פעילות קצרה | להמשיך באותו קו כאילו לא קרה כלום |
רוב הכיתה איתך, קבוצה קטנה מפריעה | המשך ללמד את הרוב, טפל במפריעים באופן אישי | לעצור את כל השיעור בגלל מיעוט קטן |
תלמידים מסתכלים בשעון | התייחס בהומור או שלב פעילות מהירה | להעיר להם בנזיפה או להתעלם עד הסוף |
שיעור שתוכנן לא זורם | עבור לתכנית חלופית (סרטון, פעילות בזוגות) | להיאחז בתכנון המקורי בכל מחיר |
מצב אנרגיה נמוך בכיתה | הוסף תנועה, משחקון, או סיום מוקדם בחיוביות | לנסות "לסחוב בכוח" את השיעור עד הסוף |
את/ה מתוסכל/ת | עצור לנשימה, זכור/י ששיעור אחד לא מגדיר אותך | להאשים את עצמך או את כל הכיתה |
שיעור לא זורם שאלות נפוצות למורים מה עושים?
חשוב לא לאבד את הרוב שכן איתך. המשיכי ללמד אותם, ואל תתני למיעוט להוביל. את הקבוצה הלא קשובה יש לפגוש אחר כך בשיחה אישית ולא מול כולם.
אפשר לעצור לרגע, לשלב פעילות קצרה או להתייחס בהומור: "בואו נעשה משהו שיגרום לדקות האחרונות לעוף". זה מחזיר את הקשב.
הפרדה פיזית אם נדרש.
שיחה אישית לבירור הצרכים.
מתן אחריות או תפקיד.
שידור עקבי של גבולות עם אמפתיה.
זכרו: שיעור אחד לא מגדיר אותכם. נשימה עמוקה, כתיבה קצרה ביומן, שיחה עם קולגה או אפילו הפסקת קפה טובה, יכולים להחזיר לך את המרכז. ובעיקר לחדש אנרגיה.
הגמישות היא מפתח: דילוג על חלקים מסוימים.
מעבר לפעילות אחרת.
התאמה למצב, אם כולם עייפים, סיום מקוצר עם מסר חזק.
משפט סיכום חיובי משנה הכול:
"אני מעריכה את מי שהיה איתי עד הסוף."
"בשיעור הבא ננסה מזווית אחרת."
"קחו איתכם רעיון אחד מהשיעור למחשבה."
שיעור לא זורם סיכום
לא כל שיעור צריך להיות מושלם. לפעמים הכיתה לא מחוברת, לפעמים מיעוט מושך למטה, ולפעמים פשוט האנרגיה לא מסתדרת. אבל מורה טוב יודע להיות גמיש, לשנות כיוון, ולמצוא דרכים חדשות לחיבור. וגם לזכור, שיעור אחד לא מגדיר אותך, אלא הדרך הארוכה והמסע כולו.
הזמנה לשיח ✨
כל מורה מכיר את הרגעים האלה, שיעור שלא זורם, תלמידים שמביטים בשעון או קבוצה קטנה שמפריעה לאווירה. אבל לכל אחד יש גם כלים, רעיונות ושיטות שעובדות עבורו.
אני מזמינה אתכם לשתף באתר שלנו:
- מה אתם עושים כשהשיעור פשוט לא מתרומם?
- איך מתמודדים אצלכם עם קבוצה קטנה שמייצרת אנרגיה שלילית?
- אילו רעיונות יצירתיים עזרו לכם ליצור חיבור לתלמידים?
יחד נוכל לבנות מאגר השראה משותף כי ההוראה היא מסע שלא עושים לבד.
No comment